Ікона не допомогла: що означає для РФ втрата літаків А-50 та А-50У і чим вони такі важливі
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Всього на озброєнні Російської Федерації було три одиниці А-50 та шість одиниць А-50У
Ввечері 23 лютого в акваторії Азовського моря було збито другий літак далекого радіолокаційного виявлення та управління. За офіційною інформацією, збито літак А-50, але джерела "Телеграфа" стверджують, що йдеться саме про літак новітньої російської розробки А-50У, а не радянського зразка.
Напередодні, 14 січня, було збито літак А-50, теж над Азовським морем. Літаки є "очима" Повітряно-космічних сил Міноборони РФ, яким лише кілька днів тому російський диктатор подарував ікону "Спаса Нерукотворного".
Українцям А-50 знайомий через повітряні тривоги. Саме цей літак виступає в ролі коригувальника при масованих обстрілах України. Росія також використовує їх для виявлення української ППО.
"Телеграф" зібрав інформацію про літаки. Ми розкажемо, чому вони аж настільки цінні для РФ.
Чим відомий літак А-50
А-50 — літак дальнього радіолокаційного виявлення та керування на базі військово-транспортного літака Іл-76, який здійснив свій перший політ 19 грудня 1978 року. Експлуатація дослідних зразків почалася у 1985 році, а на озброєння радянської армії літак був прийнятий у 1988 році.
Використовується для визначення та розпізнавання повітряних об’єктів, визначення координат, наведення винищувачів та коригування літаків на фронті. У повітряному парку Росії налічується 9 таких бортів. Оцінюють один такий літак приблизно $330 млн.
Характеристики А-50:
Технічні:
Кількість місць:
- Екіпаж — 5 осіб
- Тактичний екіпаж: 10 людей
Довжина: 48,27 м
Висота : 14,8 м
Об'єм палива: 109 480 л
Льотні:
Крейсерська швидкість — 800 км/год
Практична дальність: 7500 км
Тривалість польоту:
- Максимальна без дозаправляння: 9,3 год.
Патрулювання на відстані 1000 км:
- Без дозаправляння: 4 год.
- З 1 дозаправлянням: 7 год.
Радіолокаційна станція, що працює в сантиметровому діапазоні, здатна виявити ціль класу "винищувач", що летить на малій висоті на дальності до 200-400 км, на великій висоті — 300-600 км. Морські цілі виявляються на відстані до 400 км. Кількість цілей, що одночасно супроводжуються, до 150, число одночасно наведених винищувачів — 10-12.
Модернізація літаків
У 2003 році почалася модернізація А-50, що знаходяться в строю, причому, як безпосередньо РТК, так і літака. У повному обсязі вони розгорнулися у 2008 році. Літак отримав найменування А-50У. Заводські випробування машини тривали до липня 2009 року, а спільні завершилися 26 листопада цього року.
Крім робіт з радіотехнічного комплексу, вдосконалили САУ (систему керування) та комплекс зв'язку. Було модернізовано робочі місця членів тактичного екіпажу літака, тепер інформація відображалася не на дисплеях, а на рідкокристалічних індикаторах (проте певний скепсис викликало широке застосування в обладнанні літака компонентів іноземного виробництва). Вартість літака А-50У складає $350 млн.
Втрачені літаки А-50 за час повномасштабного вторгнення
Під час базування одного з А-50 у Білорусі, у лютому 2023 року дрони підірвали "провісника війни" на аеродромі в Мачулищах. Літак отримав серйозні ушкодження.
В ніч проти 15 січня з'явилася інформація про збиття літака А-50 і про пошкодження ворожого повітряного командного пункту Іл-22М. Згодом інформацію підтвердив командувач Повітряних сил ЗСУ Микола Олещук.
Загалом, за даними Генерального штабу Збройних сил України, з початку повномасштабного вторгнення Росія вже втратила 339 літаків та 325 гелікоптерів. Українські військові систематично завдають окупаційним військам втрати у техніці та живій силі.
Нагадаємо, раніше "Телеграф" публікував підбірку жартів про збитий над Азовським морем А-50. Доки у РФ оплакували свою цінну бойову машину, українці налагодили безперебійний випуск мемів та глузувань на тему.