Реформа освіти в Україні. Чи замінять в школах вчителів віртуальними та чи повернуть восьмирічку

Читать на русском
Автор
Війна вплинула на освітній процес, але тотальної цифровізації не буде
Війна вплинула на освітній процес, але тотальної цифровізації не буде. Фото gk-press.if.ua

Експертка Олександра Пєтушкова оцінила загрози та ризики для освітніх трансформацій через війну

На тлі повномасштабної війни та реформи середньої освіти в Україні повернення восьмирічних шкіл неможливе. А швидка цифровізація освітнього процесу не призведе до заміни шкільних вчителів віртуальними педагогами. Таку думку "Телеграфу" висловила голова громадської організації "Центр інноваційної освіти "Про.Світ" Олександра Пєтушкова.

— Повернення восьмирічки точно неможливе. Зараз, під час війни в Україні, є дійсно багато викликів. Але у сфері освіти відбувається багато важливих змін. Тому мені здається, ми навпаки станемо прикладом для європейських країн і загалом інших країн світу, — каже експертка.

Також, за її словами, після старту в країні освітньої реформи, що охоплює середні школи, не прогнозується відкат до радянських підходів викладання та організації освітнього процесу. Зокрема, громадська діячка виключає повернення 8-річних чи 9-річних шкіл.

— Попри війну ми багато працюємо над впровадженням інновацій в українські реалії, дивимось на досвід інших країн і дуже швидко адаптуємо для себе. Є вже багато напрацьованих у нас рішень. На мій погляд, питання стагнації країни і освіти не стоятиме. Тому, думаю, нашій системі освіти точно не загрожує восьмирічка, — спрогнозувала вона.

І хоча в Україні відбувається швидка цифровізація освіти, експертка скептично оцінює системну заміну вчителів у школах на віртуальних викладачів.

— Це ж було вже, — каже Олександра Пєтушкова. — Є "Всеукраїнська школа онлайн", де записують різні уроки. Але це більше тимчасове, підтримуюче рішення. Онлайн-освіта не завжди формує навички. Наприклад, проглянувши відео, я можу певне слово зрозуміти по-своєму, нема можливості проконсультуватись, нема того менторства, як із вчителем, який дає зворотний зв'язок, нема взаємодії з іншими дітьми. Головне ж — навички. Вважаю, що просто знання таблиці множення не завжди є єдиним, що людині допомагає в житті…

Тому онлайн-освіта навряд може виконати цю роль повноцінно. Але зараз є тимчасові рішення, у тому числі й дистанційна освіта. І це важливо. Це дає можливість не втрачати час, навчатися попри війну, — аргументувала очільниця ГО "Центр інноваційної освіти "Про.Світ".

Як повідомлялось, цьогоріч у багатьох початкових класах українських шкіл склалася критична ситуація із викладанням предметів і оптимізацією процесу навчання. Причиною тому, окрім появи тисяч маленьких втікачів від війни, є і небажання влади вирішувати питання з оптимальної кількості дітей у класі. Це призводить до збоїв у розвитку дітлахів.

Також "Телеграф" писав, що 2023 року в одній зі шкіл під Києвом сформували 17 перших класів, в кожен з яких зарахували по 40 з гаком дітей.